Nils Johan Sjøstrøm var sentral i det beryktede Blitz-miljøet på 80-tallet, og på Blitz-huset i Pilestredet/Oslo vokste det frem en idé i ham om å bruke t-skjorter som en kanal for å få frem både politiske budskap og kulturelle aktører, særlig musikkartister.
Idéen fikk full fart da Nils Johan besøkte San Fransisco på slutten av 80-tallet.
- Her var det masse små t-skjorte-sjapper som kunne trykke akkurat det motivet du ønsket på kort tid. Dette var helt revolusjonerende og fantes ikke i Europa på den tiden, forteller Nils Johan.
Levebrødet ble NILZ T-skjorter og tegneserier
Da Nils Johan etter hvert trengte en jobb, bestemte han seg for å skape sitt eget levebrød. Løsningen ble salg av t-skjorter med trykk og tegneserier for voksne. Butikken «NILZ T-skjorter og tegneserier» ble åpnet i Youngs gate i 1989.
- Det var en spennende og svært arbeidsom tid. Jeg gjorde alt selv en lang stund. Uten forretningserfaring måtte jeg lære regnskap, og uten trykke-kunnskap ble også alt lært fra bunnen av og «mekka sammen fra scratch». På foliene brukte vi matpapir, erindrer Nils Johan.
Politisk engasjert
Før engasjementet i Blitz og åpningen av NILZ jobbet Nils Johan Sjøstrøm som journalist, bl.a. i NRK. Han var også politisk engasjert, bl.a. i Palestinas situasjon, som det var stor internasjonal oppmerksomhet rundt også den gang. En sentral palestiner fikk kontor i Oslo, og hans datter ble NILZ sin første ansettelse.
- Jeg ansatte Bisan, og i noen måneder var det vi to som holdt det gående, med blant annet t-skjorter fra Kina, undertøy fra Dovre og produksjon og salg i egen butikk. Etter hvert gikk det stadig bedre, og vi åpnet butikker også i Skippergata og der Oslo City ligger nå, forteller Nils Johan.
Han mener det var særlig to ting som fungerte på lag:
- Jeg hadde en fot i det alternative miljøet, med punkere, blitzere og andre. I tillegg hadde jeg en økonomisk sans og orden på penger inn og ut.
Og så var det stor innsats da, med 15 timers arbeidsdager.
OL og EU
Et stort løft i virksomheten kom med OL på Lillehammer i 1994.
- Til det arrangementet var det et stort behov for mange krevende produkter i små, skreddersydde opplag, og det var det ingen andre trykkerier som turte ta i. Der fikk vi en stor omsetning.
Og så hadde vi både JA og NEI til EU som kunder, det var også store kvanta, særlig NEI-siden. I det hele tatt var vi tett på pulsen i samfunnet. T-skjorter med budskap var nok mer politisk den gangen, selv om vi også hadde kommersielle kunder, sier Nils Johan.
Solgte NILZ etter 10 år
Etter hvert ble det ansatt både designere og trykkere, og på det meste var det 13 personer i sving i NILZ T-skjorter og tegneserier. Da hadde herr Sjøstrøm holdt det gående nesten døgnet rundt i 10 år, og var klar for å selge. Kjøperne ble brødrene Thor Marius Hansen og John Engseth. John er medeier og sentral i NILZ fortsatt.
Nils Johan Sjøstrøm fullførte journalisthøyskolen og har senere jobbet som journalist innen de fleste felter, særlig politikk og kultur, i Aftenposten, TV2 og tilbake i NRK.
Og NILZ-logoen som Nils Johan laget sammen med en student fra kunstakademiet består fortsatt. I en periode hadde den en kameleon på toppen, som skiftet litt farge med underlaget. Logo-kameleonen er riktignok borte, men NILZ består. Vi som brenner for NILZ i dag takker vår engasjerte gründer Nils Johan Sjøstrøm!
Blitz eller Blitz-miljøet er en betegnelse på miljøet rundt det såkalte Blitz-huset i Oslo sentrum. Blitz-miljøet besto stort sett av venstreradikale, i all hovedsak pønkere, anarkister, venstresosialister og kommunister. Blitz ble dannet i 1982 og har en lang historie med politisk aktivisme. Kilde: Wikipedia.